Taki obrazek dało się zastać na stronie Empiku – no i sporo osób kupiło. Teraz sieć huczy od obaw, czy do transakcji dojdzie. Ja już wiem.
Króciótko, obrazkowo – bo może ktoś nie słyszał. Trafiasz na stronie na taką obniżkę jak w obrazku głównym, wokół zresztą są banery z informacją o promocji:
Kupujesz. Na Twój mail przychodzi potwierdzenie – nawet dwa. Zarejestrowania zamówienia i przyjęcia do realizacji.
A jak od strony prawnej?
Nie tak prosto. Wiele osób uważa transakcję za już zawartą, powołując empikowy Regulamin:
Po złożeniu zamówienia na adres poczty elektronicznej Klienta wskazany w koncie Klienta lub wskazany w procesie składania zamówienia dla zakupów bez rejestracji zostanie wysłane potwierdzenie otrzymania przez Empik zamówienia złożonego przez Klienta. Jeżeli realizacja zamówienia jest możliwa, na adres poczty elektronicznej Klienta wysłana zostanie wiadomość elektroniczna z potwierdzeniem przyjęcia zamówienia do realizacji. Potwierdzenie przyjęcia zamówienia jest oświadczeniem Empik o przyjęciu oferty, o której mowa w ust. 6 powyżej. Z chwilą potwierdzenia przyjęcia zamówienia dochodzi pomiędzy Klientem a Empik do zawarcia umowy dotyczącej tego zamówienia.
Czyli skoro otrzymali potwierdzenie, to umowa zawarta – a Empik nie może się wycofać. To nie tak.
Sprzedawca przewidział w Regulaminie takie swoje pomyłki – bo trudno mi uwierzyć, że taka skala przeceny nie była pomyłką. Trzeba przeczytać dalszy fragment:
W przypadku braku w Magazynie zamówionego produktu lub braku możliwości realizacji zamówienia Klienta z innych przyczyn, w tym także, jeśli zakup ich od dostawców Empik, nie będzie możliwy w czasie przewidzianym na realizację zamówienia, Empik poinformuje Klienta o zaistniałej sytuacji wysyłając wiadomość na wskazany przez Klienta adres e-mail lub przekaże informację drogą telefoniczną na numer wskazany przez Klienta, w terminie wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa. W takim przypadku zamówienie jest anulowane. Anulowanie zamówienia z przyczyn wskazanych w niniejszym ustępie może nastąpić nie później, niż do dnia upływu terminu realizacji zamówienia, a jeżeli termin ten nie został określony, w terminie 30 dni od daty jego przyjęcia do realizacji przez Empik.
Zatem mówienie, że Empik nie ma żadnej podstawy do odwoływania zamówień nie jest prawidłowe. Jest nią przytoczony paragraf 6 ustęp 9 Regulaminu.
Jaka jest teraz procedura?
Pewnie nic nikomu nie wyślą, ewentualnie parę sztuk i powiedzą o wyczerpaniu zapasów. Mogą. Cała „nadzieja”, jaka przewija się w tej chwili wśród osób liczących na realizację tej transakcji wynika ze skupienia się na jednym fragmencie Regulaminu z pominięciem całości, zwłaszcza tej niewygodnej.